Bloggarkiv

onsdag 18 april 2012

Kalorier kalorier kalorier...


Kom på att jag idag var tvungen att räkna om mitt Basala Kaloribehov. Detta för att se hur mycket kalorier min kropp förbränner på en dag så att jag kan lägga mig på en nivå något under detta för att bibehålla viktnedgången. Jag gör såhär utav två anledningar. Den ena är att jag nog inte riktigt än
"tror på" att man kan "äta hur mycket som helst" som LCHF:are. Ty jag är ingen "vanlig människa". Jag är stor. Extremt stor. Och har en mage varti jag enkelt och lätt skulle kunna trycka ner 4-5 Karrékotletter i + en massa tillbehör! Och för att vänja om ögat (som gärna vill ha stora portioner mat) och
magen som är van att töjas ut till bristningsgränsen så håller jag koll på kalorierna lite grand. Det gör jag genom att ofta väga vad jag stoppar i mig och föra matdagbok. Tillslut lär sig öga/hand vad saker och ting väger så att man inte får i sig åt pepparn mycket.

Anledning två.
En kalori är inte alltid en kalori har jag fått lära mig av allt jag läst under sista månaderna. MEN det är ju åtm. en liten fingervisning. Skulle kunna tänka mig att om jag får i mig 3-4000 kalorier om dagen så lär inte mycket hända på viktnedgången och det är ju den jag är ute efter.  Kan man säga att jag är lite
ursvensk om jag använder ordet "lagom" för sättet jag tänker på? ;)

För att slippa beskriva ingående om hur man räknar ut sin Basala Kalorinivå, och för att jag själv tycker det är döööjobbigt att göra det manuellt så använder jag verktyget man finner på http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Mycket praktiskt!
Jag fyller i mina siffror och under uppdelning av energikällor så knackar jag in

25% kcal från Protein
0,5% kcal från Kolhydrater
74,5% kcal från fett

Av det får jag fram att mitt totala energiintag för att stanna på nuvarande vikt är
3028 kcal per dag.
För att få en viktminskning om cirka ett kilo i veckan är teorin att man ska dra av cirka 1000 kalorier per dag. ( 1kg fett inehåller 7000 kalorier). Så jag ska alltså försöka hålla mig runt ett snitt av 2000 kalorier per dag. Vilket är ganska mycket sett till vad andra "dieter" generellt har.

Denna siffra måste jag räkna om lite då och då allteftersom jag (förhoppningsvis) går ner i vikt eftersom ditt kaloribehov sjunker utefter vad du väger då det blir lättare för kroppen att röra på sig.

Jag ska alltså få i mig :
127 gram protein per dag (20 gram kött = 1 gr. protein (mycket kött blir det!))
3 gram Kolhydrater (Ska försöka köra så Strikt LCHF som jag kan under iallafall första halvåret).
168 gram fett per dag.

Låter som det kommer bli många veckor av god härlig mat framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar