Bloggarkiv

söndag 10 juni 2012

37,8 Kilo lättare nu då...

...vilket inte känns som "fy skam".
Men efter att ha skaffat mig en digitalvåg börjar jag bli lite lätt "nojjig" över att det inte tickar nedåt lite fortare än såhär. Men fortare är ett väldigt subjektivt sätt att beskriva en hastighet på. Fortare i jämförelse med vad? Någonstans runt 1 - 1.5 kg i veckan släpper ifrån fettdepåerna och det är väl faktiskt helt okej? Man kan ju inte (även om min hjärna gärna hade velat tro att det funkar så) få bort fetma som man lagt på sig under hela livet till och från på bara 5 månader?

Just nu så ligger jag väl på ca 2.500 kalorier om dagen med en uppdelning på 55-65% fett vilket jag vet med mig är lite lågt. Däremot håller jag kolhydraterna ständigt under 20 gram per dag. Men jag ska vara lite hårdare och försöka få dem att vara under 10 istället. Ju närmre noll ju bättre. Men jag är inte "fanatisk" på att jaga kolhydraterna så om jag är ute någonstans och det bara finns exempelvis grillad korv att köpa på nått snabb-hak så är det det som det får bli. Dock dänger jag iväg brödet. Men korv brukar vanligtvis ha en hel del kolhydrater i sig (6-7 gr/100gr korv) så visst.. där kanske jag smaskar i mig 10 gr. kolhydrater..
Men livet måste fungera rent praktiskt samtidigt vilket jag känner att det gör när jag har denna inställning till LCHF.

Nu börjar jag den 25:e att läsa upp till C/E körkort vilket kommer ta några månader. Då blir det ganska så "enkelt" att ha stenkoll på kolhydraterna eftersom man till utbildningen alltid har med sig matlåda. Gissa om det kommer bli mycket kokt ägg, färdigstekta kotletter osv? Praktiskt!

Och för dom som tror man blir lite seg i huvudet av att skippa kolhydrater så får jag nu chansen att motbevisa dem alla. Min "dumhet" hade jag redan ifrån början, den är inget som LCHF bidragit till ;)

Lev väl därute i verkligheten.
Lev fett.
Lev gott!
Lev kolhydratsnålt!

/U

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar