Bloggarkiv

fredag 17 augusti 2012

Ett litet experiment med mättnad.


Idag tänkte jag försöka hålla väldigt exakt kontroll på det jag äter för att se hur min mättnadskänsla upplevs av migsjälv. Väldigt subjektiv analys av vad som händer i min kropp som egentligen bara jag har någon nytta av att veta men kanske kul för någon att läsa om och eventuellt kunna applicera på sig själv. Om nu "resultatet" är positivt.

Därför har jag i förväg räknat ut matens fördelning för att hålla ett Skaldeman-ration på 2,0, vilket sägs vara ganska så nära "exakt" vad man behöver för att hålla sig i bra ketosnivå (kom ihåg att jag mest "gissar" min egen ketos eftersom jag inte pungar ut med 20kr/mätsticka för att mäta).

Fördelningen ser ut såhär :

Fett 208 gram.
Protein 92 gram.
Kolhydrater 10 gram.

Fördelningen i mat blir :
400 gr Kycklingfilé
1,5 dl grädde (ingen, oavsett vad som nu sägs om mejeriprodukter kommer kunna slita grädden ifrån mitt älskade kaffe!)
20 gr Rapsolja (att steka i)
100 gr tomat (Har jag nu tomater i kylskåpet så tänker jag äta upp dem även om de är lite kolhydrater)
75 gr Béarnaisessås (Lohmanders färdiga sås, helt okej smak!)
100 gr Smör (Till kaffet, stekning och kryddsmör)

Kalorimässigt hamnar vi på 2265 glada små energitäta kalorier.
Maten kommer jag äta under två måltider, lunch och kvällsmat (runt 11.30 och 18.00)
Frågan är, jag som är van vid att äta massa massa protein, kommer den minskade "bulken" (fyllnaden) som magen brukar få innebära att jag får lägga mig "hungrig"?
Det märker vi ikväll...

Ha en helt underbar fredag!
...just det..jag lovade ju lite mer sex, drugs and rock´n roll i förra inlägget?.. men för att inte chocka mina släktingar som läser detta så får jag allt behålla detaljerna för mig själv... =P
Men lovar, mitt liv är inte tråkigt just nu! *S*

Tjing!

//Uffen

2 kommentarer:

  1. Älskar när du mår bra NJUUUUT !!!!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar verkligen att alla runtom mig kunde få må lika väl.
      Stora kramar till dig!

      Radera